Specjalny wywiad z twórcą kolekcji Nafir
0000-00-00 00:00:00
KARIM RASHID PRZEDSTAWIA NAFIR
Wywiad Lorenzo Truant, Art Director Axo-Light
Jakie było źródło inspiracji dla kolekcji Narif? Czysta wyobraźnia czy zespół pomysłów?
Narif to czysta wyobraźnia. Moje oryginalne szkice zaczęły się od definicji światła jako uzupełniania do dźwięku. Już od 20 lat fascynują mnie płaskie powierzchnie wyciągane i wyginane by stworzyć nową płynną formę. Oryginalnie, wyobraziłem sobie płaskie płótno, które zostało zawieszone w paru punktach na suficie. Dzięki tej wizualizacji powierzchni, kolekcja Nafir zaczęła wygłądać jak trąbki, organiczne - płynne formy. Chciałem stworzyć oprawę pełniącą również funkcję rzeźby - dzieła sztuki, które po wyłączeniu wygląda tak pięknie jak przy zapalonym świetle, a jednocześnie dostarcza go wystarczająco dużo dzięki funkcjonalnym diodom LED. Chciałem także stworzyć rodzinę lamp, które można dowolnie łączyć tworząc cudowne, organiczne przestrzenie wypełniające sufit formą i kształtem.
Jak myślisz, jakie bedą realizacje z użyciem kolekcji Nafir?
Ciekawym aspektem kolekcji Nafir jest jej planowana geometria zbieżna ze wszystkimi elementami, czyli oprawy naturalnie do siebie pasują, pozwalając na tworzenie nieskończonej liczby kompozycji, gdy się je zgrupuje. Ta elastyczność tworzy z niej idealnie rozwiązanie dla przestrzeni publicznych i półpublicznych jak hotele i restauracje, ale również dla uzytku prywatnego.
Wyobrażam sobie restaurację z pojedyńczym długim stołem, a nad nim ogromna konfiguracja wielu opraw Nafir zawieszonych pod sufitem... to by wyglądało cudownie. Każdy uzytkownik doświadcza uroków kolekcji Nafir na swój własny unikalny sposób.
Wielu klientów doceniło tą kolekcję na targach we Frankfurcie i chcielibyśmy wiedzieć czy myślisz o poszerzeniu rodziny oprawy o lampki biurkowe, kinkiety itd.
Zawsze uważałem, że kolekcja produktów cieszących się powodzeniem powinna być rozwijana. Od samego początku częścią mojego procesu projektowania jest myśl o stworzeniu kompletnej kolekcji opraw. Juz teraz mam gotowe szkice lampy podłogowej, stołowej i kinkietów do kolekcji Nafir. Kluczem do sukcesu jest utrzymanie ciagłości formy i kształtów oraz wierności oryginalnym szkicom.
Kiedy zaczynasz pracę nad oprawą oświetlenioną, czy myślisz również o jej funkcji czy źródłem Twojej inspiracji jest wyłącznie idea i kształt?
Technologia LED i OLED pozwala projektantom puszenie wodzy fantazji, jaka ma być oprawa oświetleniowa. Nie jesteśmy już niewolnikami lamp halogenowych, więc dzisiejsze oprawy (jak i w przyszłości) mogą nabierać różnorakich form, niedostępnych kiedyś. To jest oczywiście dla mnie niezwykle ekscytujące, ponieważ mogę swoje pomysły przelewać wprost z papieru na lampę.
Jaka jest Twoja opinia na temat idealnego oświetlenia w domach przyszłości? Jakie scenariusze przewidujesz?
Oswietlanie domu jest zupełnie inne niż przestrzeni publicznych - jest bardziej intymne, spersonalizowane. Technologia pozwala użytkownikom na coraz większy udział w funkcjonowaniu oświetlenia w ich domach. Już teraz zauważam jak jednolite i przemyślane stało się oświetlenie domowe - zupełnie jak oswietlenie w architekturze. Teraz oprawy reagują bezpośrednio na użytkownika automatycznie się włączając lub wyłączając, albo kreując odpowiedni nastrój poprzez regulację natężenia. Najbardziej chciałbym zaprojektować pełen system oświetlenia, który reaguje na ruch i emocje użytkownika. Jakie formy przybrałby taki zaawansowany system? Jak będziemy się fizycznie posługiwać takiemi nowymi technologiami i jaka będzie z nimi relacja? To jedne z wielu pytań, na które z niecierpliwością chciałbym zaoferować odpowiedź.
Czy kiedyś myślałeś o idealnych oświetleniu hotelowym? Jak by wyglądało w holu a jak w pokojach?
Podróżuję przez większość roku, więc spędzam mnóstwo czasu w hotelach. Cały czas myślę o tych przestrzeniach i o tym, jak bym ulepszył lub zmienił ich odbiór. Niestety, większość hoteli traktuje oświetlenie jako sprawę drugorzędną i przez to jest ono w większości wypadków nieodpowiednio dobrane. Najczęściej napotykam na ten problem gdy próbuję się ogolić albo gdy moja żona chce nałożyć makijaż, ponieważ oświetlenie łazienki jest oszczędne i nieprzemyślane.
Myślę, że idealne oświetlenie, to takie które można zaadoptować do wielu różnych przestrzeni, czy to wąskich hotelowych korytarzy czy do otwartego lobby. Dobre oświetlenie pozwala projektantowi wypełnić i podkreślic przestrzeń. Kolekcja Nafir jest na to przykładem. Formy łączą się tworząc dynamiczny krajobraz, który jest zawsze unikatowy, ekspresyjny i teatralny, nie tracą przy tym na funkcjonalnosci.
Opisz nam jak fizycznie i metafizycznie odbierasz światło i czy tenodbiór pomaga Ci w projektowaniu nowych opraw oświetleniowych?
Światło to piękny i niematerialny fenomen. Tworzy atmosferę, zmiany w naszej wrażliwości, kreuje nasz mentalny stan i nastrój. Jednocześnie oprawa oświetleniowa może niezwykle poetycko powiedzieć nam dużo więcej niż samo światło. Może być symbolicznym przedłużeniem funkcji albo czystą rzeźbiarską formą. Prawdopodobnie bardziej niż jakikolwiek element wyposażenia wnetrz, technologia oświetlenia rozwijała się bardzo skokowo w ciagu ostatniej dekady. Formy już nie muszą sugerować funkcji - mogą być czystą ekspresją pomysłu projektanta, a niedługo światło będzie jeszcze bardziej efektywne i elastycznie.
Żeby zaprojektować ładną lampę, a nie kolejny mebel, jak myślisz, co potrzebuje projektant? Jaki specjalny "dar" jest niezbędny?
Oświetlenie różni się dwojako od mebli: po pierwsze - dostępną technologią, a po drugie interakcją z użytkownikiem - jest zazwyczaj bardziej pasywna i mniej namacalna. Ponieważ interakcja oświetlenia z użytkownikiem odbywa się na zasadzie włącz/wyłącz, oczywistym jest sprawienie by oświetlenie było funkcjonalne, ale również musi być atrakcyjne w formie, która przemawia do klienta gdy światła są wyłączone (czyli przez większość czasu). Kolekcja Nafir jest przykładem na to, ze nawet przy zgaszonym świetle oprawa może być ciekawa i ozdobna. Nafir to funkcjonalna rzeźba. Wydaje się dynamiczna, płynna - czysta ekspresja na temat światła.
Zobacz produkt:
WRÓĆ DO LISTY
Wywiad Lorenzo Truant, Art Director Axo-Light
Jakie było źródło inspiracji dla kolekcji Narif? Czysta wyobraźnia czy zespół pomysłów?
Narif to czysta wyobraźnia. Moje oryginalne szkice zaczęły się od definicji światła jako uzupełniania do dźwięku. Już od 20 lat fascynują mnie płaskie powierzchnie wyciągane i wyginane by stworzyć nową płynną formę. Oryginalnie, wyobraziłem sobie płaskie płótno, które zostało zawieszone w paru punktach na suficie. Dzięki tej wizualizacji powierzchni, kolekcja Nafir zaczęła wygłądać jak trąbki, organiczne - płynne formy. Chciałem stworzyć oprawę pełniącą również funkcję rzeźby - dzieła sztuki, które po wyłączeniu wygląda tak pięknie jak przy zapalonym świetle, a jednocześnie dostarcza go wystarczająco dużo dzięki funkcjonalnym diodom LED. Chciałem także stworzyć rodzinę lamp, które można dowolnie łączyć tworząc cudowne, organiczne przestrzenie wypełniające sufit formą i kształtem.
Jak myślisz, jakie bedą realizacje z użyciem kolekcji Nafir?
Ciekawym aspektem kolekcji Nafir jest jej planowana geometria zbieżna ze wszystkimi elementami, czyli oprawy naturalnie do siebie pasują, pozwalając na tworzenie nieskończonej liczby kompozycji, gdy się je zgrupuje. Ta elastyczność tworzy z niej idealnie rozwiązanie dla przestrzeni publicznych i półpublicznych jak hotele i restauracje, ale również dla uzytku prywatnego.
Wyobrażam sobie restaurację z pojedyńczym długim stołem, a nad nim ogromna konfiguracja wielu opraw Nafir zawieszonych pod sufitem... to by wyglądało cudownie. Każdy uzytkownik doświadcza uroków kolekcji Nafir na swój własny unikalny sposób.
Wielu klientów doceniło tą kolekcję na targach we Frankfurcie i chcielibyśmy wiedzieć czy myślisz o poszerzeniu rodziny oprawy o lampki biurkowe, kinkiety itd.
Zawsze uważałem, że kolekcja produktów cieszących się powodzeniem powinna być rozwijana. Od samego początku częścią mojego procesu projektowania jest myśl o stworzeniu kompletnej kolekcji opraw. Juz teraz mam gotowe szkice lampy podłogowej, stołowej i kinkietów do kolekcji Nafir. Kluczem do sukcesu jest utrzymanie ciagłości formy i kształtów oraz wierności oryginalnym szkicom.
Kiedy zaczynasz pracę nad oprawą oświetlenioną, czy myślisz również o jej funkcji czy źródłem Twojej inspiracji jest wyłącznie idea i kształt?
Technologia LED i OLED pozwala projektantom puszenie wodzy fantazji, jaka ma być oprawa oświetleniowa. Nie jesteśmy już niewolnikami lamp halogenowych, więc dzisiejsze oprawy (jak i w przyszłości) mogą nabierać różnorakich form, niedostępnych kiedyś. To jest oczywiście dla mnie niezwykle ekscytujące, ponieważ mogę swoje pomysły przelewać wprost z papieru na lampę.
Jaka jest Twoja opinia na temat idealnego oświetlenia w domach przyszłości? Jakie scenariusze przewidujesz?
Oswietlanie domu jest zupełnie inne niż przestrzeni publicznych - jest bardziej intymne, spersonalizowane. Technologia pozwala użytkownikom na coraz większy udział w funkcjonowaniu oświetlenia w ich domach. Już teraz zauważam jak jednolite i przemyślane stało się oświetlenie domowe - zupełnie jak oswietlenie w architekturze. Teraz oprawy reagują bezpośrednio na użytkownika automatycznie się włączając lub wyłączając, albo kreując odpowiedni nastrój poprzez regulację natężenia. Najbardziej chciałbym zaprojektować pełen system oświetlenia, który reaguje na ruch i emocje użytkownika. Jakie formy przybrałby taki zaawansowany system? Jak będziemy się fizycznie posługiwać takiemi nowymi technologiami i jaka będzie z nimi relacja? To jedne z wielu pytań, na które z niecierpliwością chciałbym zaoferować odpowiedź.
Czy kiedyś myślałeś o idealnych oświetleniu hotelowym? Jak by wyglądało w holu a jak w pokojach?
Podróżuję przez większość roku, więc spędzam mnóstwo czasu w hotelach. Cały czas myślę o tych przestrzeniach i o tym, jak bym ulepszył lub zmienił ich odbiór. Niestety, większość hoteli traktuje oświetlenie jako sprawę drugorzędną i przez to jest ono w większości wypadków nieodpowiednio dobrane. Najczęściej napotykam na ten problem gdy próbuję się ogolić albo gdy moja żona chce nałożyć makijaż, ponieważ oświetlenie łazienki jest oszczędne i nieprzemyślane.
Myślę, że idealne oświetlenie, to takie które można zaadoptować do wielu różnych przestrzeni, czy to wąskich hotelowych korytarzy czy do otwartego lobby. Dobre oświetlenie pozwala projektantowi wypełnić i podkreślic przestrzeń. Kolekcja Nafir jest na to przykładem. Formy łączą się tworząc dynamiczny krajobraz, który jest zawsze unikatowy, ekspresyjny i teatralny, nie tracą przy tym na funkcjonalnosci.
Opisz nam jak fizycznie i metafizycznie odbierasz światło i czy tenodbiór pomaga Ci w projektowaniu nowych opraw oświetleniowych?
Światło to piękny i niematerialny fenomen. Tworzy atmosferę, zmiany w naszej wrażliwości, kreuje nasz mentalny stan i nastrój. Jednocześnie oprawa oświetleniowa może niezwykle poetycko powiedzieć nam dużo więcej niż samo światło. Może być symbolicznym przedłużeniem funkcji albo czystą rzeźbiarską formą. Prawdopodobnie bardziej niż jakikolwiek element wyposażenia wnetrz, technologia oświetlenia rozwijała się bardzo skokowo w ciagu ostatniej dekady. Formy już nie muszą sugerować funkcji - mogą być czystą ekspresją pomysłu projektanta, a niedługo światło będzie jeszcze bardziej efektywne i elastycznie.
Żeby zaprojektować ładną lampę, a nie kolejny mebel, jak myślisz, co potrzebuje projektant? Jaki specjalny "dar" jest niezbędny?
Oświetlenie różni się dwojako od mebli: po pierwsze - dostępną technologią, a po drugie interakcją z użytkownikiem - jest zazwyczaj bardziej pasywna i mniej namacalna. Ponieważ interakcja oświetlenia z użytkownikiem odbywa się na zasadzie włącz/wyłącz, oczywistym jest sprawienie by oświetlenie było funkcjonalne, ale również musi być atrakcyjne w formie, która przemawia do klienta gdy światła są wyłączone (czyli przez większość czasu). Kolekcja Nafir jest przykładem na to, ze nawet przy zgaszonym świetle oprawa może być ciekawa i ozdobna. Nafir to funkcjonalna rzeźba. Wydaje się dynamiczna, płynna - czysta ekspresja na temat światła.
Zobacz produkt: